ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

خطای Bad Gateway 502 در وردپرس – بررسی دلایل و آموزش رفع مشکل

مقالات آموزشی, وردپرس Fileroid 26 شهریور 1400
Fix Bad Gateway 502 Error wordpress website - رفع خطای بد گیت وی 502

آشنایی با روش های حل خطاهای رایج وردپرس یکی از ابزارهای مورد نیاز برای هر طراح سایت است تا در صورت بروز خطا به سرعت آن را برطرف کند. خطای Bad Gateway 502 یکی از همین خطاهاست که در اثر اختلال در سرور و گاهی هم ممکن است از طرف کلاینت به وجود بیاید. عیب یابی و رفع این خطا ساده است در ادامه به راه حل هایی برای رفع این خطا خواهیم پرداخت.

خطای Bad Gateway 502 چیست؟

قبل از آن که به بررسی خطای 502 بپردازیم شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که gateway چیست؟ به طور کلی gateway ها نقطه ی ورود و خروج داده به شبکه محسوب می شوند. Gateway سیستمی است که دو شبکه متفاوت که از دو پروتکل متفاوت تشکیل شده اند را به یکدیگر متصل کند.

خطای Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس

هنگامی که در مرورگر URL وب سایت خود را وارد می کنید و می خواهید آن را باز کنید مرورگر شما درخواستی به سرور سایت ارسال می کند. سرور سایت در خواست شما را دریافت می کند و بعد از پردازش آن کد وضعیت (HTTP status code) و تابع (HTTP header) را برای مرورگر  ارسال می کند. در حالت عادی کد وضعیت HTTP نمایش داده نمی شود. مگر این که در مسیر مشکلی به وجود آمده باشد. در واقع سرور با نمایش کد وضعیت به شما می‌گوید که خطایی اتفاق افتاده است و کدهای دیگری را نیز برای تشخیص خطا به آن ضمیمه می‌کند. به این ترتیب سرورها به یکدیگر و کاربر نهایی اطلاع می دهند که چه اشتباهی رخ داده است.

خطاهایی مانند 502، 503، 504 و... به ما نشان می دهند که سرور درخواست وب سایت ما را دریافت کرده ولی خطایی صورت گرفته است. خطای Bad Gateway 502 به این معنی است که یکی از سرورها، که به عنوان گذرگاه عمل می‌کند پاسخ اشتباهی را از یکی از سرورهای داخلی دریافت کرده است که نتیجه ی این خطا این است که وب سایت شما در مرورگر به درستی بارگذاری نمی شود. توجه کنید این خطا با خطای Bad Request 400 وردپرس متفاوت است…

همچنین برای حل سایر مشکلات رایج وردپرس این مقاله را مطالعه فرمایید…

آموزش رفع مشکل 502 در ووکامرس و وبسایت ها

choosearea

انواع پیغام های نمایش خطای Bad Gateway 502

خطای Bad Gateway 502 در سرور های متفاوت با پیغام های متفاوتی نمایش داده می شود. تمام پیغام های زیر به معنای خطای 502 هستند.

  • 502 Bad Gateway
  • HTTP Error 502 Bad Gateway
  • 502 Service Temporarily Overloaded
  • Error 502
  • 502 Proxy Error
  • HTTP 502
  • 502 Bad Gateway NGINX
  • 502 Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • 502. That’s an error. The server encountered a temporary error and could not complete your request. Please try again in 30 seconds. That’s all we know.
  • Temporary Error 502
  • 502 bad gateway Cloudflare

خطا ی Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس WordPress

choosearea

علت های ایجاد خطای Bad Gateway 502

  • وجود ترافیک با حجم بالا
  • اختلال در شبکه توریع محتوا (CDN)
  •  اختلال در مرورگر کاربر (برای مثال کوکی های ذخیره شده ی خراب)
  • وجود مشکل در رایانه و تجهیزات شبکه (مانند router)
  • وجود خطای کدنویسی مانند یک کد PHP خراب در پلاگین
  • به درستی پیکربندی نکردن فایروال
  • به پایان رسیدن زمان اتصال یک سرور یا از دسترس خارج ‌شدن آن

روش های رفع خطای Bad Gateway 502

اگر کاربران هنگام بازدید از سایت شما با صفحه خطا مواجه شوند برایشان خوشایند نیست و ممکن است دوباره به سایت شما برنگردند. علاوه بر این اگر سایت بیشتر از 6 ساعت از کار افتاده باشد گوگل وجود خطا را تشخیص می دهد و این موضوع روی سئوی سایت شما تاثیر منفی دارد. خطای 502 در اثر اختلال در سرور رخ می دهد البته گاهی هم ممکن است مشکل از طرف کلاینت به وجود آمده باشد. روش حل این خطا بسیار ساده است در ادامه به معرفی راه حل هایی برای رفع خطای 502 خواهیم پرداخت.

1- لود کردن مجدد سایت

اولین کاری که با مواجه شدن با این خطا باید انجام دهید این است که یک یا دو دقیقه صبر کنید و صفحه مورد نظر خود را Reload کنید چون ممکن است به دلیل ترافیک بالا یا دلایلی دیگر بارگذاری سایت شما به زمان نیاز داشته باشد. اگر با ریلود کردن سایت مشکل شما حل نشد باید up یا down بودن سایت را بررسی کنید.

برای اینکه تشخیص دهید مشکل از طرف سرور است می توانید از سایتی مانند websiteplanet استفاده کنید. طبق تصویر زیر URL سایت مورد نطرتان را وارد کنید و منتظر بمانید. بعد از بررسی های لازم متوجه می شوید سایت up است یا down. اگر سایت برای همه بدون هیچ مشکلی بارگذاری شود و up باشد به این معنا است که مشکل از جانب شما است.

همچنین ببینید: پلاگین اسلایدر روولوشن وردپرس

خطای Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس WordPress

برای مثال ما سایت فایلروید را بررسی کردیم. اگر با لود کردن مجدد مشکل شما حل شد، دیگر نیازی به امتحان کردن سایر راه حل ها نیست اگر نه برای حل مشکل خود بقیه راه حل ها را امتحان کنید.

2- پاک کردن کش مرورگر

برای از بین بردن خطای 502 یکی از روش ها این است که کش مرورگر خود را پاک کنید. کاربران سیستم‌ عامل‌ های ویندوز و لینوکس می‌توانند با استفاده از میانبر Ctrl + F5 و کاربران سیستم‌ عامل مک نیز با استفاده از میبانبر  CMD + Shift + R این خطا را رفع کنند. همچنین می توانید کش مرورگر خود را به صورت دستی از تنظیمات مرورگر حذف کنید. البته پاک کردن کش در هر مرورگر متفاوت است، اما در ادامه به صورت تصویری نحوه ی پاک کردن کش در مرورگر کروم chrome آموزش داده می شود.

مرحله ی اول: در مرورگر کروم به قسمت Setting بروید.

خطای Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس - fix 502 errorمرحله ی دوم: قسمت privacy and security را انتخاب کنید.

خطای Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس

مرحله ی سوم: گزینه Clear browsing data را انتخاب کنید.

How to fix common website errors?

مرحله ی چهارم: گزینه های مورد نیاز را انتخاب کنید.

خطای Bad Gateway 502 - آموزش رفع خطای بد ریکوست وردپرس

بعد از پاک کردن کش مرورگر خود دوباره وب سایت را لود کنید. اگر دوباره خطای 502 را دیدید باید روش های دیگر را امتحان کنید تا منشا خطا را پیدا کنید.

3- بررسی پلاگین ها

در برخی مواقع وجود حتی یک افزونه ی مخرب می تواند این خطا را به وجود بیاورد. به همین دلیل ابتدا باید تمامی افزونه های وردپرس را غیر فعال کنید سپس دوباره وب سایت خود را لود کنید. اگر مشکل رفع شده بود متوجه می شوید مشکل از یکی از افزونه ها می باشد. بعد از اطمینان از وجود افزونه ی مخرب می توانید تک تک افزونه ها را فعال کنید و وب سایت را چک کنید. تا زمانی که افزونه ی مورد نظرتان را پیدا کنید این کار را باید انجام دهید و سپس بعد از پیدا کردن افزونه ی مخرب آن را حذف کرده و یک پلاگین جایگزین نصب کنید.

 راه های غیر فعال کردن پلاگین ها

1) حذف از طریق پیشخوان

پیشخوان⇐ افزونه ها⇐ افزونه های نصب شده⇐ غیر فعال کردن افزونه ی مورد نظر

2) حذف افزونه از طریق cPanel یا FTP

 file manager⇒ public_html⇒ wp_conect⇒ plugins

در ادامه می توانید نام پوشه ی plugins را تغییر داده و تمام افزونه ها را غیر فعال کنید یا این که به صورت تک تک افزونه ها را تغییر نام داده و غیر فعال کنید.

برای  آموزش بهتر چگونگی حذف افزونه ها در وردپرس می توانید مقاله ی چطور افزونه های وردپرس را غیر فعال کنیم؟ را مطالعه کنید.

4- بررسی قالب برای رفع خطای 502

گاهی اوقات وجود تابعی در قالب وردپرسی مورد استفاده ی شما ممکن است باعث ایجاد خطای WordPress 502 شود. برای درک اینکه آیا قالب باعث خطا در وردپرس شما شده است یا خیر بهتر است به طور موقت قالب را با یک قالب پیش فرض جایگزین کنید.

راه های تغییر قالب به حالت پیش فرض

1) از طریق پیشخوان:

پیشخوان وردپرس⇐ نمایش⇐ پوسته ها⇐ انتخاب یکی از قالب های پیش فرض مانند:

Twenty Nineteen, Twenty Seventeen, Twenty Sixteen

2) از طریق FTP یا cPanel:

file manager⇒ public_html⇒ wp_content⇒ themes (WordPress Directories)

توجه: در ابتدا باید از قالب فعلی خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید.

در مقاله  آموزش بک آپ گیری در DirectAdmin و cPanel می توانید با نحوه تهیه نسخه پشتیبان از سایت آشنا شوید.

بعد از تهیه ی بک آپ باید قالب فعلی وب سایت خود را حذف کنید. اگر قبلاً قالب پیش فرضی مانند 2017 یا 2016 را نصب کرده باشید، قالب پیش فرض به صورت خودکار فعال می شود. اگر هیچ کدام از این قالب ها را ندارید، می توانید یکی از قالب های پیش فرض را در وب سایت خود نصب کنید. بعد از حذف قالب، وب سایت را در مروگر خود مجددا لود کرده و بررسی کنید. اگر خطای 502 دیده نشود به این معنی است که مشکل از قالب بوده است. در این صورت شما می توانید مشکل را با تیم پشتیبانی و طراح قالب در میان بگذارید.

5- غیر فعال کردن موقت CDN ها در حین خطای Bad Gateway 502

یکی از دلایل خطای 502  ممکن است وجود CDN) content delivery network) باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود موقتا آنها را غیر فعال کنید. CDN شبکه ای متصل به تمام سرور هایی است که در سراسر دنیا پخش شده اند. شما با غیر فعال کردن آن باعث می شوید سایت به طور مستقیم از سرور میزبان بارگذاری شود. با غیر فعال کردن آن و و بررسی مجدد سایت خود در مرورگر متوجه خواهید شد مشکل از کجاست.
بهترین CDN برای وردپرس کدام است؟

 یکی از محبوب ترین CDN ها Cloudflare است. اگر خطای 502 مانند تصویر زیر باشد قطعا اشکال از Cloudflare است. بنابراین به سادگی با غیر فعال کردن کلود فیلر خطای 502 را رفع کنید.

Hwo to fixing numberic problems shown on websites?

ولی ممکن است مشکل از هاست شما باشد نه Cloudflare در این صورت با یک خطا مشابه تصویر زیر مواجه شوید.

Cloudflare Fix Bad Gateway 502 Error wordpress website

choosearea

6- ارتباط با پشتیبانی هاست

اگر تمام راه های بالا را انجام دادید ولی خطا رفع نشده است دلیل خطا ممکن است این باشد که پردازش PHP بیشتر از زمان مقرر خود طول می کشد. شاید نیاز است که PHP خود را ری استارت کنید. در این صورت شما می توانید زمان‌های max_execution_time یا max_input_time را افزایش دهید و خطای 502 وردپرس را رفع کنید. اما ممکن است هاستی که از آن استفاده می کنید قابلیت ری استارت PHP را نداشته باشد یا این که نمی دانید قابلیت تغییر زمان‌های max_execution_time یا max_input_time را دارید یا خیر برای این مسائل با پشتیبانی هاست خود ارتباط برقرار کنید و با آنها مشکل خود را در میان بگذارید. علاوه بر آن بهتر است کار هایی که برای رفع خطا انجام داده اید و به نتیجه نرسیده را نیز با آنها در میان بگذارید.

در آخر اگر همه موارد هم برای شما کارگشا نبود راه های دیگری مانند استفاده از دستگاه دیگر برای دسترسی به وب سایت، امتحان مرورگر های دیگر و حتی به روز رسانی وردپرس را امتحان کنید. امیدواریم خواندن این مقاله به شما در رفع خطای 502 کمک کرده باشد. اگر تجربه ای در زمینه ی رفع این خطا دارید، می توانید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

Fileroid

دیدگاهتان را بنویسید

preloader