ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

هوک وردپرس چیست؟ استفاده از هوک وردپرس در توسعه وب

مقالات آموزشی, وردپرس Fileroid 16 شهریور 1400
Hooks in Wordpress - هوک در وردپرس

برخی اوقات ممکن است شما نیاز داشته باشید که یک قابلیت خاص به وردپرس اضافه کنید و امکانات موردنیاز خود را به سایت وردپرسی خود اضافه کنید. در این صورت است که هوک وردپرس به شما کمک می‌کند و شما توسط آن می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید. اگر شما قصد دارید قالب و افزونه‌های خود را توسعه دهید و یا ووکامرس خود را سفارشی‌سازی کنید؛ حتماً لازم است که کاربرد هوک وردپرس را بدانید. پس به شما توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نام دیگر هوک قلاب یا چنگک است، توسط هوک یا همان قلاب ووکامرس شما می‌توانید امکانات و ویژگی‌های موردنظر و دلخواه خود را به ووکامرس اضافه کنید. این قابلیت در توسعه وبسایت بسیار حائز اهمیت است؛ و شما به‌عنوان مدیر سایت می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

امروز قصد داریم در این مقاله خدمت شما دوستان عزیز فایلرویدی به بررسی این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

هوک وردپرس چیست؟

سیستم وردپرس از یک سری توابع برای انعطاف‌پذیری بیشتر خود استفاده کرده است. طبق این توابع شما می‌توانید تغییرات موردنظر خود را در ووکامرس انجام دهید؛ و آن را به شکل دلخواه خود دربیاورید. همچنین می‌توانید توسط این توابع در هسته ووکامرس نیز تغییراتی را به وجود آورید.

در نظر داشته باشید که پلاگین‌ها نیز جهت افزودن یک قابلیت به ووکامرس از هوک استفاده می‌کنند؛ و می‌توانند توسط هوک به امکانات خود بیفزایند. به‌طورکلی وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوا گسترده و انعطاف‌پذیر است. ووکامرس دارای مجموعه توابعی از پیش آماده‌شده است که برخی مواقع لازم می‌شود نحوه کار آن‌ها را تغییر دهیم. با استفاده از هوک‌ها این عمل به‌راحتی امکان‌پذیر است.

همان‌طور که میدانید در هوک ووکامرس پس از به‌روزرسانی افزونه‌ها و قالب‌ها، تمامی تغییراتی که در کدهای اصلی قالب خود ایجاد کردید به حالت اولیه برمی‌گردند؛ و این موضوع برای مدیران سایت مشکل‌ساز شده است. اما با هوک‌ها دیگر این مشکل برطرف شده و شما می‌توانید توابع و دستورات خود را به توابع اصلی توسعه وبسایت قلاب کنید؛ و تغییرات شما برای همیشه ماندگار واقع می‌شود. گاهی شما لازم است که جهت گسترش سایت خود از قالب و افزونه‌هایی استفاده کنید که ممکن است به آن‌ها دسترسی نداشته باشید در این صورت می‌توانید از هوک استفاده کنید.

بیشتر خطا های رایج وردپرس بوجود اومده توی قالب ها و پلاگین های وردپرس مربوط به عدم درک درست از هوک های وردپرس میباشند.

حال نوبت رسیده که بگوییم هوک‌ها چگونه در ووکامرس استفاده می‌شوند. هوک‌ها به دو دسته اکشن (action) و فیلتر (filter) تقسیم می‌شوند. که تفاوت‌های آن‌ها در عملکرد آن‌ها و نوع استفاده از آن‌ها است.

اکشن در وردپرس

اکشن‌ها زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که تابعی را ساخته‌اید و می‌خواهید با استفاده از هوک ووکامرس در توسعه وبسایت زمان خاصی اجرا و افزوده شود. به‌عنوان‌مثال شما می‌خواهید زمانی که کاربر لاگین می‌کند آن تابع اجرا شود. در این قسمت است که اکشن‌ها به کمک برنامه‌نویس می‌آیند و به‌سادگی توابع موردنظر را در زمان موردنیاز اجرا می‌کنند. درواقع توسط قلاب اکشن شما می‌توانید به استه ووکامرس خود یک سری توابع اضافه کرده و امکانات قالب و افزونه‌های خود را تغییر دهید.

به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید توسط اکشن اطلاعات پایگاه داده خود را تغییر دهید و یا به ایجاد و ارسال صفحات سایت به مرورگر کاربر بپردازید. همچنین شما می‌توانید توسط این قابلیت ایمیل ارسال کنید.

اکشن‌ها دارای توابع آماده بسیاری هستند که در زیر یکی از آن‌ها را با ذکر مثال توضیح می‌دهیم.

add_action('login_head','my_login');
 
function my_login() {
 
 echo 'در اینجا نام کاربری و رمز عبور را وارد نمایید';
 
}

قلاب های وردپرس چیستند؟ کار کردن با چنگک (Hooks) در وردپرس

فیلتر در وردپرس

فیلترها زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند که بخواهید قبل از اجرای عملکردی در ووکامرس تغییراتی لحاظ کنید. به فرض مثال قبل از نمایش پست‌های خود مطلبی به انتهای تمامی پست‌ها اضافه کنید. شما می‌توانید از قلاب فیلتر زمانی استفاده کنید که قصد دارید در متن خروجی تغییراتی را ایجاد کنید.

به عبارتی شما توسط هوک وردپرس امکان این را دارید… قبل از اینکه داده‌ها در پایگاه داده ذخیره شوند، بتوانید مشکلات آن‌ها را توسط فیلتر برطرف کنید. خود ووکامرس به‌صورت پیش‌فرض دارای فیلترهایی است… اما خود شما نیز می‌توانید این فیلترها را سفارشی‌سازی کنید؛ و هنگام خروج داده‌ها آن‌ها را فیلتر کنید.

در اینجا از توابع از پیش آماده‌شده the_content مانند زیر استفاده کنید.

add_filter('the_content','my_the_content_filter');
 
function my_the_content_filter($content) {
 
 $content.'

نتیجه‌گیری کلی درباره هوک وردپرس

ممکن است شما جهت توسعه سایت خود نیاز به قالب… افزونه‌هایی داشته باشید که وجود نداشته باشند در این صورت شما می‌توانید از هوک استفاده کنید. هوک ها نقش مهمی در فعالیت پلاگین های صفحه ساز (همچون المنتور) دارند.

شما می‌توانید توسط هوک وردپرس افزونه و قالب‌های سایت خود را سفارشی‌سازی کنید. به کمک آن‌ها امکانات جدیدی را برای سایت ووکامرسی خود ایجاد کنید. قلاب‌های وردپرس محل قرارگیری یک سری کد هستند که شما می‌توانید… توسط ایجاد تغییراتی در این کدها به سایت وردپرس خود امکانات دلخواه خود را اضافه کنید.

همان‌طور که مشاهده کردید فیلتر و اکشن دارای توابعی تعریف‌شده هستند… که می‌توانید آن توابع را به توابع اصلی ووکامرس قلاب کنید. به‌طورکلی هوک‌ها به توسعه‌دهندگان قالب و افزونه برای ارائه قالب و افزونه‌هایشان کمک شایانی می‌کنند.

آموزش ساز و کار چنگک (قلاب کد) در توسعه وردپرس

امیدواریم مقاله هوک وردپرس از فایلروید در افزایش سطح آگاهی شما در این زمینه کمک کرده باشد. موفق و پیروز و سربلند باشید.

Fileroid

دیدگاهتان را بنویسید