ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

پلاگین وردپرس چیست؟ بررسی جامع ساز و کار افزونه های وردپرس

وردپرس Fileroid 12 شهریور 1400
پلاگین وردپرس چیست؟ آشنایی با کاربرد افزونه های وردپرس

اغلب کاربران مبتدی از پشتیبانی فایلروید می‌پرسند که اصلا پلاگین وردپرس چیست؟ و افزونه چه کاربرد هایی دارد؟ افزونه‌ها بخش مهمی از محیط کاری وردپرس بوده و برای ساخت وبسایت های‌بزرگ حیاتی هستند. در این راهنمای مخصوص افراد مبتدی، ما به چیستی و چگونگی عملکرد افزونه‌های وردپرس می‌پردازیم.

پلاگین وردپرس چیست؟

همونطور که در مقاله وردپرس چیست هم اشاره کردیم، وردپرس یک CMS بود که با اون میشد وب سایت به کاربر ها ارائه داد و این برنامه وردپرس دو تا ویژگی خوب داشت به اسم افزونه و قالب. که امروز قراره درباره افزونه ها صحبت کنیم. افزونه‌های وردپرس، کد هایی هستند که قابلیت های وردپرس رو گسترش میدن! یا به عبارتی دیگر امکان اضافه کردن ویژگی‌ها و کارکردهای جدید به وبسایت وردپرس شما را می‌دهند. دقیقاً همانند اپلیکیشن‌هایی که در تلفن‌های هوشمند خود استفاده می‌کنید. به افزونه ها، پلاگین نیز می‌گونید.

ما میتونیم هم زمان افزونه های وردپرسی مختلفی رو فراهم کنیم و وب‌سایت وردپرسی رو در چند بعد مختلف گسترش و درجه یک کنیم.

درحال حاضر بیش از 58،000 افزونه‌ی رایگان در آدرس WordPress.org plugin directory وجود دارد. به این قسمت مخزن وردپرس نیز میگویند! جالب است بدانید که هزاران افزونه دیگر در سایر وب سایت ها مثل گیت‌هاب نیز یافت می‌شود.

علاوه بر این، هزاران افزونه‌ی فروشی نیز وجود دارند که توسط تولیدکنندگان انفرادی یا شرکت‌هایی مثل خود ما ارائه می‌شوند.

سایت های معروفی مثل codecanyon هم هستند که بستر فروش افزونه های پریمیوم رو برای توسعه دهندگان وردپرس فراهم کرده اند. متاسفانه این وب سایت به علت تحریم ها با کشور ما مشکل داشته و امکان خرید مستقیم از آن وجود ندارد. اما در فایلروید نه تنها افزونه های محبوب و معروف این وب سایت را برایتان فراهم کرده ایم. بلکه آن ها را فارسی سازی و بومی سازی نیز کرده ایم! پلاگین وردپرس چیست؟

در سال 2003، وردپرس کار خود را به عنوان ابزاری ساده جهت کمک به امر وبلاگ نویسی آغاز کرد. به لطف افزونه‌ها، در طول این چند سال، به سیستمی قدرتمند جهت مدیریت محتوی و چهارچوب کاری اپلیکیشن‌ها، ارتقا یافت.

پلاگین‌های وردپرس چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

همانطور که گفتیم، افزونه‌های وردپرس اپلیکیشن‌های کوچکی هستند که با نرم افزار وردپرس ادغام شده و همراه با آن اجرا می‌شوند. این ویژگی، امکان ساخت هرنوع وبسایتی را به کمک وردپرس دراختیار شما قرار می‌دهد (و شما محدود به ساخت وبلاگ نخواهید بود).

برای مثال، شما می‌توانید:

  • با استفاده از افزونه‌ ووکامرس در وردپرس اقدام به ساخت فروشگاهی آنلاین کنید.
  • با استفاده از افزونه RankMath و Yoast Seo میتوانید وب‌سایت خود رو برای نمایش در نتایج موتور های جستوجو، بهینه سازی کنید. (به این امر سئو سازی نیز میگونید.)
  • افزونه المنتور که یک صفحه ساز معروف است به شما اجازه میدهد تا با کشیدن اشکال مختلف در کمترین زمان زیباترین صفحات را خلق کنید.
  • با استفاده از پلاگین Contact Form 7 امکان ایجاد یک فرم تماس برای ارتباط بهتر با مشتریان به شما داده می‌شود.
  • افزونه‌ی Job Manager در وردپرس اقدام به ساخت یک فرم شغلی کنید
  • بهترین افزونه‌های دایرکتوری در وردپرس وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان اقدام به ساخت یک دایرکتوری تجاری کرد.
  • با استفاده از افزونه WordFence، وردپرس شما بیش از پیش امن شده و قابلیت هایی از جمله دیوار آتشین (Firewall) برای شما به ارمغان خواهد آمد.
  • با استفاده از افزونه‌ی Envira Gallery سایت عکاسی خود را بسازید.
  • با استفاده از افزونه‌ی Knowledge base اقدام به ساخت سایت ویکی کنید.
  • با استفاده از وردپرس، پادکست خودتان را بسازید.
  • و بسیاری دیگر…

what is WordPress Plugins? How Wp Plugins Work?

در جامعه‌ی وردپرس، جمله‌ای معروف وجود دارد که می‌گوید: “برای این هم افزونه هست”. افزونه چیست؟ و اما حال بیایید ادامه پاسخ به این سوالمان را تکمیل کنیم: پلاگین چیست؟

هرکاری که تمایل داشته باشید در سایت وردپرس خود انجام دهید، میسر است. اگر ویژگی مورد نیازتان به صورت پیش فرض در وردپرس نباشد، قطعاً افزونه‌ای برای آن وجود دارد.

افزونه‌ها ممکن است کوچک باشند و فقط یک ویژگی کوچک را ارائه دهند (مثل اضافه کردن یک تصویر به نوار کناری). یا ممکن است بسیار برزگ باشند و حتی پلتفرم خاص خود را داشته باشند (برای مثال: افزونه ووکامرس).

افزونه‌هایی که ویژگی‌های بیشتری دارند ممکن است خودشان هم افزونه‌های اضافی برای گسترش خود داشته باشند؛ درست مثل خود وردپرس.

افزونه‌های وردپرس چگونه کار می‌کنند؟ پلاگین وردپرس چیست؟ افزونه چیست؟

وردپرس به گونه‌ای تنظیم شده که تولیدکنندگان دیگر نیز بتوانند کدهای خود را درآن بگنجانند. API در افزونه وردپرس ، فیلترها و قلاب‌هایی قدرتمند در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد تا علاوه بر تغییر کارکردهای موجود در ووکامرس، کارکردهای جدیدی را نیز به آنها اضافه کنند.

همچنین وردپرس به تولید کنندگان امکان ذخیره اطلاعات در دیتابیس وردپرس را می‌دهد. پلاگین‌ها می‌توانند از ویژگی دسته‌بندی محتویات، طبقه‌بندی‌ها و فیلدهای سفارشی استفاده نمایند که این امکان را به کاربران می‌دهد تا علاوه بر پست‌ها و صفحات، محتویات متنوعی را ذخیره نمایند.

هر افزونه وردپرس که در سایت شما نصب شده باشد، در دیتابیس وردپرس شما نیز ثبت می‌شود. می‌توانید هرزمان که بخواهید، آن‌ها را فعال یا غیرفعال کنید.

در هر بازدید، ووکامرس به دیتابیس متصل می‌شود، نرم افزار هسته را در مرحله‌ی اول و سپس افزونه‌های فعال شما را در مرحله‌ی بعد بارگذاری می‌کند. تمام این کد در سرور شما پردازش و سپس نتایج پردازش شده به سمت مرورگر کاربر ارسال می‌شود.

یک ابزار فوق العاده کاربردی برای سازماندهی و حفظ نظم و ترتیب سایت ، پلاگین دایرکتوی (پوشه بندی) کتابخانه وردپرس میباشد که میتوانید از فایلروید دریافت و استفاده کنید.

چگونه افزونه‌های وردپرس را بیابیم و نصب کنیم؟ پلاگین چیست؟

افزونه های وردپرس را هم میتوانید از داخل پنل مدیریت آن و هم به صورت دستی از هاست نصب کنید. برای آشنایی بیشتر و یادیگری نحوه نصب افزونه وردپرس پیشنهاد میکنیم حتما مقاله آموزش نصب افزونه در ووکامرس را بخوانید.

مخزن وردپرس شامل هزاران افزونه (Plugin) کاربردی برای افزایش کارایی وردپرس میباشد

پرسش و پاسخ‌های بیشتر در باب افزونه‌ وردپرس

آیا استفاده از پلاگین وردپرس، سقف محدودیت هم دارد؟

یک اشتباه معمول دربین کاربران این است که گمان می‌کنند استفاده از پلاگین‌های زیاد باعث کند شدن وبسایتشان به طور محسوس می‌شود. هیچگاه، استفاده از پلاگین‌های زیاد باعث کند شدن سایت شما نمی‌شوند. همیشه پلاگین‌های بد کدنویسی شده هستند که باعث کاهش سرعت می‌شوند. و در صورت استفاده درست و صحیح از افزونه های وردپرسی وب سایت شما دچار کندی نخواهد شد. بلکم افزونه های بهینه سازی وجود دارند که باعث افزایش سرعت وب سایت شما می‌شوند. یکی از بهترین این افزونه ها پلاگین حرفه ای فشرده سازی تصاویر و کاهش زمان لود وبسایت میباشد.

آیا می‌توان از افزونه‌هایی که با ورژن وردپرس من آزمایش نشده‌اند استفاده کرد؟

گاهی اوقات، طراحان افزونه‌های رایگان، افزونه‌ی خود را مطابق با آپدیت‌های ووکامرس به‌روز نمی‌کنند. دلیل این است که اگر افزونه‌ی آنها با ورژن جدید نیز سازگار باشد، دیگر نیازی برای به‌روز کردن پلاگین وردپرس نمی‌بینند. پس جای نگرانی نیست و ووکامرس به شما این اجازه را میدهد تا از افزونه ای استفاده کنید که با نسخه وردپرس شما آزمایش نشده اند.

همچنین همواره ممکن است در هنگام نصب و بروزآوری افزونه ها و قالب ها مشکلاتی روی دهد که با مطالعه مقاله بررسی و رفع مشکلات و خطاهای رایج و متداول وردپرس میتوانید تا حدود زیادی از بروز این مشکلات خودداری کنید.

انتخاب بین افزونه‌های رایگان و پولی، به چه صورت انجام می‌گیرد؟

از این که افزونه وردپرس چیست بگزریم هزاران افزونه‌ی رایگان وجود دارند و احتمال اینکه در میان این‌ها، افزونه‌ای باشد که عملکردش همانند نمونه‌ی پولی‌اش باشد، وجود دارد. اگر نیازتان را برطرف می‌کند، از آن استفاده کنید.

لطفاً این نکته را درنظر داشته باشید که افزونه‌های رایگان از هیچ گارانتی و پشتیبانی برخوردار نیستند. طراح افزونه می‌تواند هرزمان که مطلوبش باشد، کار روی افزونه را رها کند.

اگر نیاز به پشتیبانی و آپدیت‌های منظم دارید، افزونه‌های پولی عملکرد بهتری دارند. ما در وبسایت خود ترکیبی از افزونه‌های رایگان و پولی را به کار می‌بریم.

چطور می‌توانم برای افزونه‌های رایگان از پشتیبانی برخوردار شوم؟

سعی کنید پیش از اعمال تغییرات در وبسایت خود توسط پلاگین های برون بری داده یک خروجی (بکاپ) از وبسایت خود تهیه کنید تا مشکلی از بابت پشتیبانی و رفع خطا ایجاد نشود.

افزونه‌های رایگان ووکامرس بدون پشتیبانی ارائه می‌شوند. اما اکثر افزونه‌های خوب، در بخش پشتیبانی سایت رسمی وردپرس، به ارائه‌ی حد محدودی از پشتیبانی می‌پردازند. به صفحه‌ی افزونه در وب سایت رسمی وردپرس رجوع کنید و بر روی تب پشتیبانی برای پلاگین وردپرس کلیک کنید تا بتوانید سؤالات خود را مطرح کنید.

Fileroid

دیدگاهتان را بنویسید

preloader